Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op diabetes.startpagina.nl

nieuwe suikerpatient

Ronnie
30 Mrt, 2009 19:06

Hallo.

Al weken voelde ik me niet goed. Overal pijn, vooral in mijn been in mijn voet. En vooral de laatste 3 weken ontzettend veel drinken en plassen. Afgelopen donderdag toch maar eens naar de huisarts geweest. Bloed en urine-onderzoek gehad. 's-Middags belde de huisarts al op, dat uit het bloedonderzoek bleek dat ik suiker heb. De waarde was 24,6. Nu ben ik sind 4 dagen bezig met pillen. Vanochtend was de glucose-waarde 19,7. Ik hoop dat het de komende dagen nog veel meer naar beneden gaat. Binnenkort moet ik naar de oogarts, en de dietiste. Vooral tegen het aanpassen van het eten zie ik op. Wat mag wel, en wat mag niet.

Zaterdag keek ik eens bij het boodschappen doen op de verpakkingen van de produkten die ik normaal koop. Echt overal zit suiker in. Ben benieuwd hoe dat straks moet. Gr, Ronnie

Bewerkt 08 Mei, 2009 11:00
cessie
31 Mrt, 2009 18:15

Hallo Ronnie,

Je niet te veel druk over maken dat is ook niet goed voor je bloedsuiker.

En wat eten betreft je mag alles eten alleen met mate en op de verpakkingen niet op de suiker letten maar op de koolhydraten, hoe minder hoe beter.En als ik jou was ,zal ik nu al vast beginnen om op je eten te letten voor dat je naar de diëtiste

gaat.

De diëtiste vertelt je wat je wel en beter niet of met mate kan eten en maakt dan ook een dieetlijst voor je,ik begrijp best wel dat je er tegen op ziet maar je goed voor laten lichten scheelt een hoop.Als je vragen heb schrijf die dan op,dat praat wat makkelijker.

Drink alleen maar light of water light sappen moet je goed op de koolhdraten letten

dat valt best nog wel tegen wat daar in zit.

Ik hoop dat je niet te lang moet wachten om naar de diëtiste te gaan sterkte.

groetjes Cessie

steenwijk
02 Apr, 2009 16:53

natuurlijk hoef je niet druk te maken, maar de pijn in je armen en benen gaat ook wel weer over na een maand of 3 ook het zand in je ogen gevoel moet je ook overwinnen zonder in je ogen te wrijven dit komt steeds terug als je suiker spiegel hoog is geweest, maar als de waardes weer op orde zijn kan je redelijk gelukkig leven zelf heb 40 jaar suiker maar je moet wel volhouden, succes leo

carla
04 Apr, 2009 00:26

ik weet te weinig van je…hoe oud/?overgewicht?beweeg je veel?

Sharona
08 Mei, 2009 11:00

Mijn partner heeft sinds 2 maanden diabetes (type 1 of 2) weten we nog niet. Eigenlijk was de ontdekking ook puur toeval. Niet lekker, kuchje wat al maanden bleef, erg moe en de laatste 2 weken erg veel plassen en dorst.

Bij de dokter kwam er dus een waarde uit van 21,5 veel te hoog dus.

In overleg met de arts heb ik bekeken of we het door het veranderen van eetgewoonten konden verlagen.

We zijn nu 2 maanden verder, binnen een week zat hij op de 12 nuchter. En daarna is het alleen nog maar verder omlaag gegaan.

Nu schommelen zijn waardes tussen de 4,5 en 6 nuchter ( na het eten van een softijsje of andere zoetigheid s'avonds laat ) zit hij s'morgens wel iets te hoog op 6.8 maar zonder zoetigheid is dat gewoon tussen de 4,5 of 5,5 . Het meeste haal ik nu bij de biowinkel of de supermarkt en ik koop zoveel mogelijk onbewerkte producten.

De dag beginnen met een roggebroodje geitenkaas

Tussendoor een speltcrackers met kaas als je honger hebt (verkrijgbaar bij de biowinkel)

Elke dag een bak rauwkostsalade (wortels, gekookte bietjes, bleekselderij, kiemen etc. met wat feta en olijven en een heel klein beetje dressing..) water, kruidenthee of haverdrank als drank. en s'avonds vaak roergebakken groenten (veel en wel gevarieerd) met een rijstburger (of stukje zalm/kipfilet) en als toetje kwark met walnoten of gedroogde ongezwavelde abrikozen.

Als we uit gaan eten neemt hij gewoon wat ie wilt en een stukje taart of een ijsje van tijd tot tijd… kan nu best. Op zich vindt hij dit prima vol te houden en heeft hier totaal geen moeite mee, hij voelt zich veel energieker dan toen we dit nog niet deden. (maar heb wel altijd redelijk gezond gegeten,) Verder sport hij ook wel redelijk veel (2 tot 3 x per week 12 km hardlopen en vaak een flinke wandeling s'avonds…

Het boekje Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget is een goed hulpmiddel om te zien wat je nu werkelijk eet, alle E nummers staan erin en ook wat het met je kan doen. Een echte aanrader.

Mocht er iemand nog tips voor me hebben dan hoor ik dat graag

Groetjes Sharon